"POGANIACZE KOTÓW" indywidualna wystawa malarstwa Stockholm 2001

Oto okładka katalogu do wystawy Poganiacze kotów. Skąd ten tytuł?
Któregoś pięknego dnia, gdy jak zwykle wyszłam na dwór nakarmić gromadkę kotów, poczułam się obserwowana. Ponad zagonem ziemniaków sąsiedzi, którzy wtedy właśnie nie mieli żadnego kota, za to mieli psa na łańcuchu, przyglądali mi się w wielkim skupieniu. W starym emaliowanym garnku niosłam mocnoenergetyczną mieszankę dla kociej rodziny. Przemierzałam szybko ogród, a za mną leciały koty, jeden za drugim, cztery moje starsze: kastraciki, kastratki i Ramzes - kocur weteran walk, oraz podrzucona koteczka z przychówkiem. Było ich sporo, opieka nad nimi nie sprawiała mi radości. Czas pokazał, że nie jestem „kocią mamą”. Byłam sfrustrowana. Poczułam przeszywający wzrok sąsiadki, bo odbiłam się w jej oczach i ujrzałam jako skociałą dziwaczkę, która zamiast pasać gęsi, krowy, czy zajmować się jakąś normalną pożyteczną pracą, pasie stado kotów. Czy uznałam to za niedorzeczność, a sąsiadkę za osobę, która nic nie rozumie...nie, bynajmniej nie. Zrozumiałam coś, a sąsiadce byłam wdzięczna.
Potem trafiły w moje ręce fotografie Kitaja z kotem, Herberta z kotem i innych, i pojęłam, że kot w ich rękach przypomina raczej wypolerowane malachitowe jajko do trzymania w dłoni, do dotykania podczas myślenia, do poruszania, głaskania palcami i odnajdowania tej właściwej myśli. Kot ukazał mi się jako instrument do zbierania myśli. Przejrzałam i zobaczyłam ten obraz.




W obrazie Poganiacze kotów bohaterem jest średniowieczny pastuszek, ledwie zarysowany, ulotny jak stadko, którym się opiekuje.





Wystawa była poświęcona mojej już dziś nie żyjącej śp. Matce.



Katalog został w całości sfinansowany i wydany przez Biuro Promocji i Mediów FILMAR z Warszawy. Wewnątrz jest napisane, że pomocy udzielił instytut, niestety, nie okazało się to prawdą. Katalog jest wydany bardzo pięknie i starannie. Esej Gorące barwy świata napisał Stanisław Tabisz, profesor krakowskiej ASP.



OBRAZY


Poganiacz kotów / Cat Drover, 2001.
Olej, płótno / oil, canvas, 150 x 170cm. 







Symetria bliźniąt / Symmetry of twins, 2001.
Olej, płótno / oil, canvas, 150 x 170cm. 








Martwa natura z ibisem / Still Life with Ibis, 1999.
Olej, płótno / oil, canvas, 100 x 115cm. 








Nisza / Niche, 1999.
Olej, płótno / oil, canvas, 120 x 145cm. 







Dolina polodowcowa / Post-Glacial Valley, 2001.
Olej, płótno / oil, canvas, 140 x 160 cm. 









Atrium / Atrium, 2000.
Olej, płótno / oil, canvas, 100 x 140cm. 






Martwa natura z kameleonem i dzbanami / Still Life with Chameleon and Pitcher, 2000.
Olej, płótno / oil, canvas, 100 x 140cm. 






Słoje Marcela / Marcel's Jars, 2000.
Olej, płótno/ oil, canvas, 100 x 140cm. 






Zebra i Herakles / Zebra and Hercules, 2000.
Olej, płótno / oil, canvas, 100 x 150cm. 






Wolarz / Bootes, 2000.
Olej, płótno / oil, canvas, 100 x 140cm. 






Suka egipska / Egyptian Bitch, 2000.
Olej, płótno/ oil, canvas, 100 x 140cm. 






Skamieliny / Fossils, 2001.
Olej, płótno / oil, canvas, 140 x 160cm. 






Smok i dwa jeziora / Dragon and Two Lakes, 2000.
Olej, płótno / oil, canvas, 100 x 150cm. 







Klucznik / Man with a Key, 2001.
Olej, płótno / oil, canvas, 100 x 140cm. 







Wypalarnia / Potter's Workshop, 2000.
Olej, płótno / oil, canvas, 100 x 140cm. 







Złoty statek / Golden Ship, 2001.
Olej, płótno / oil, canvas, 130 x 160cm. 







Martwa natura z ibisem i statkiem / Still Life with Ibis and Ship, 2000.
    Olej, płótno / oil, canvas, 120 x 145cm. 



Obraz ten miał swoje 5 min popularności, bo został reprodukowany w kalendarzu planszowym Banku Ochrony Środowiska. Nie wiem na jaki rok.










ZDJĘCIA Z WYSTAWY. WNĘTRZA INSTYTUTU POLSKIEGO W STOCKHOLMIE.












Villagatan 2. Stockholm.
Z moją przyjaciółką Anetą Pawlak na schodkach przed Instytutem Polskim.

















Komentarze